Veelgestelde vragen
"over de vakantiehuizen"
Hier vind je het antwoord op veel gestelde vragen over onze vakantiehuizen.
hoe boek ik?
Je kunt iedere dag van de week, 24uur per dag, online direct en gemakkelijk je boeking maken. Wanneer je je favoriete huis hebt gevonden, kun je dat betrouwbaar en zonder boekingskosten reserveren. Boek je via onze site en heb je geen vragen meer die we voor je moeten uitzoeken dan is je boeking direct definitief! Heb je nog wel vragen, dan krijg je van ons een optie op je huis totdat alles is uitgezocht. Je maakt daarna zelf je boeking definitief, je zit nooit ergens aan vast.
hoe gaat het verder met de betaling?
Bij boekingen meer dan 42 dagen voor de aankomstdag bedraagt de aanbetaling 25 % van de volledige reissom. De aanbetaling dient binnen 10 dagen na boeking gedaan te zijn. De restantbetaling moet uiterlijk 6 weken voor aankomst bij het vakantiehuis betaald zijn. Als je een boeking maakt met vertrek binnen 3 weken, dan kun je deze enkel per creditcard of met iDeal betalen.
wanneer ontvang ik de documenten?
Na boeking ontvang je direct per e-mail een automatische boekingsbevestiging. Je ontvangt digitale reisdocumenten die je zelf kunt uitprinten kort nadat je de volledige betaling hebt voldaan. Je vind die terug onder 'mijn boeking'.
hoe kan ik mijn boeking annuleren of wijzigen?
Wij werken met diverse partners die allemaal hun eigen werkwijze hierbij hebben. Als je iets aan je boeking wilt wijzigen of annuleren dan doe je dat altijd via de link in jouw Mijn Boekingspagina. Losse mails kunnen vertraging oplopen en daarmee onnodige kosten veroorzaken. Lees altijd voorafgaand aan het maken van je boeking de huurvoorwaarden en de annuleringsvoorwaarden. De regels hiervoor staan altijd bij ieder huis duidelijk vermeld. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en weet je vooraf al wat je moet doen als je iets moet (of wilt) wijzigen. Of dat een omboeking of annulering is maakt niet uit. Wij gaan meteen voor je aan de slag om de meest voordelige oplossing voor je uit te zoeken, zodat er zo min mogelijk financiële schade door een annulering ontstaat.
is een boeking overdraagbaar?
Dat is meestal wel mogelijk. Wij werken met diverse partners die allemaal hun eigen werkwijze hierbij hebben. Als je iets aan je boeking wilt wijzigen of annuleren dan doe je dat altijd via de link in jouw Mijn Boekingspagina. Wij gaan dan meteen voor je na of je boeking op een andere naam gezet kan worden en of dat gratis kan of dat er kosten aan verboden zijn.
met welk energieverbruik moeten we rekening houden?
Kosten voor stroom, telefoon, gas, water, brandhout, olie en verwarming zijn variabele kosten. Bij veel vakantiehuizen zijn deze verbruikskosten inclusief.
In andere gevallen is het verbruik afhankelijk van het type huis, inrichting en voorzieningen en grootte. Bij de beschrijving van je vakantiehuis staat aangegeven of verbruikskosten inclusief of exclusief zijn. Wij adviseren je het licht uit te doen en andere technische apparaten uit te schakelen, als je dit niet meer nodig heeft of het vakantiehuis verlaat. Dit brengt minder kosten met zich mee en is ook goed voor het milieu. De verbruikskosten worden met de borgsom verrekend en overschrijden deze normaliter niet bij normaal verbruik!
In luxe vakantiehuizen, zoals huizen met zwembad, sauna en luxe faciliteiten zal dit een hoger verbruik met zich meebrengen. Voor aankomst wordt het vakantiehuis gecontroleerd en worden de meterstanden genoteerd. Je kunt dit ook samen met de huiseigenaar doen. Ook na vertrek worden de meterstanden afgelezen. Deze meterstanden worden gebruikt voor het verrekenen van de verbruikskosten ter plaatse.
kan ik mijn vakantiehuis zelf schoonmaken?
Bij een deel van onze vakantiehuizen heb je de keuze of je het huis zelf schoonmaakt, of dat je dit laat doen. In sommige gevallen is de eindschoonmaak verplicht en soms is er in het geheel geen eindschoonmaak te bestellen. Kies je ervoor het vakantiehuis zelf schoon te maken, dan wordt na vertrek het vakantiehuis gecontroleerd door één van de servicemedewerkers van een partner of door de huiseigenaar. Wanneer je op de informatiepagina komt van je huis, zie je in het Kostenoverzicht (na selectie van een verblijfsperiode in de kalender) of de eindschoonmaak verplicht of optioneel is. Het is ook mogelijk dat als je met meerdere honden komt, het niet meer mogelijk is om de eindschoonmaak zelf te doen of dat een huiseigenaar iets hogere schoonmaakkosten vraagt. Dit wordt dan gemeld na de aanvraag.
Let wel op: huiseigenaren zijn kritisch op schoonmaken, de volgende gasten gaan anders klagen en dat willen ze niet. Voldoet het huis niet aan hun verwachtingen dan kun je alsnog gevraagd worden om de schoonmaakkosten te betalen. Dat kan heel ergerlijk zijn als je zelf hebt staan poetsen, maar het komt voor dus wees gewaarschuwd.
zijn er dekens en kussens aanwezig?
Er zijn bij het vakantiehuis altijd dekens/dekbedden en kussens aanwezig voor alle bedden (met uitzondering van kinderbedden) beschikbaar. Bedlinnen kun je eventueel zelf mee brengen of bestellen. In sommige gevallen moet je verplicht bedlinnen huren. Handdoeken en theedoeken moet je zelf meenemen.
Alles wat je weten moet over de borg:
waarom moet ik borg/voorschot betalen?
Voor de verrekening van de variabele bijkomende kosten en eventuele ontstane schade tijdens het verblijf moet je in de meeste gevallen bij aankomst een borg betalen.
aan wie en hoe betaal ik die borg?
In de regel betaal je de borg contant in lokale valuta bij aankomst direct aan de huiseigenaar of de plek waar je de sleutel ophaalt. Let dus op als je in een land hebt geboekt waar je niet met euro's kunt betalen (Noorwegen, Zweden, Denemarken, Zwitserland, Polen, Groot-Brittannië, Kroatië, Tsjechië en Hongarije). Als je de sleutel niet bij de huiseigenaar maar bij een kantoor ophaalt, is in sommige gevallen ook een credit card betaling mogelijk.
hoe hoog is de borg/voorschot?
Voor standaard huizen betaal je gemiddeld tussen de 100 en 250 euro. Bij huizen met extra voorzieningen (zoals whirpool, zwembad) of grote huizen betaal je vaak meer.
Het exacte bedrag staat duidelijk vermeld bij het overzicht 'de kosten ter plaatse' dat verschijnt op de informatiepagina over het vakantiehuis (nadat je een datum hebt geselecteerd) en in de overzichten tijdens het boeken. Daarnaast is de informatie over je borgsom/voorschot te vinden bij 'MIJN BOEKING' onder het kopje 'betalingsgegevens'.
hoe krijg ik mijn borg terug?
Meestal ontvang je het restantbedrag van de borg na je verblijf meteen terug van de huiseigenaar of de contactpersoon. Het is ook mogelijk dat een terugbetaling op je bank- of girorekening wordt gedaan, dit is dan in de regel binnen 3 weken na je verblijf. Neem daarom altijd je IBAN - en BIC (Swift) codes van je rekeningnummer mee op vakantie, zodat de terugbetaling zo snel mogelijk in gang wordt gezet!
Alles wat je weten moet over je betaling:
hoe gaat de betaling?
Bij boekingen meer dan 42 dagen voor de aankomstdag bedraagt de aanbetaling 25 % van de volledige reissom. De aanbetaling dient binnen 10 dagen na boeking gedaan te zijn. De restantbetaling moet uiterlijk 6 weken voor aankomst bij het vakantiehuis betaald zijn. Als je een boeking maakt met vertrek binnen 3 weken, dan kun je deze enkel per creditcard of met iDeal betalen.
welke betaalmethodes zijn er mogelijk?
Je kunt online betalen met iDeal of creditcard (VISA en Maestro). Bij deze laatste methode worden er extra kosten gerekend, deze staan vermeld voordat je gaat betalen in het overzicht van beschikbare betaalmethodes. Natuurlijk mag je ook een bankoverschrijving doen, onze rekeningnummers (en IBAN en BIC voor mogelijke internationale overschrijvingen) staan op je persoonlijke boekingspagina vermeld. Voor lastminute boekingen kan het zijn dat je geen bankoverschrijving kan gebruiken in verband met de verwerkingsperiode hiervan, je vindt deze betaaloptie dan niet terug op je boekingspagina.
Alles wat je weten moet over je bestemming:
hoeveel huisdieren mogen er mee?
Bij onze huizen staan het standaard aantal honden aangegeven dat altijd ok is. Extra honden kunnen wij afzonderlijk bij de huiseigenaar aanvragen en daarvoor om zijn toestemming vragen. Dit kun je opgeven in de aanvraag voor een huis. Heb je al een huis gereserveerd en komt er achteraf nog een hond bij, dan moet dit ook worden doorgegeven aan de huiseigenaar die hier zijn toestemming voor moet geven.
hoe is de inrichting van de vakantiehuizen?
De huizen zijn individueel door de huiseigenaar ingericht en iedere eigenaar heeft zijn eigen smaak. De keuken beschikt over de nodige keukenuitrusting en een servies. In veel landen behoren ook technische apparaten (bijv. vaatwasser, wasmachine, t.v., cd-speler etc.) tot de standaarduitrusting van een huis. De preciese uitrustingsdetails vind je altijd bij de huisbeschrijving.
hoe vind ik mijn vakantiehuis?
Met de routebeschrijving op reisbescheiden vind je makkelijk de weg naar het sleuteladres van je vakantiehuis. De route die je van ons ontvangt is een adviesroute.
hoe laat kan ik in het huis?
Bij aankomst is de sleuteloverdracht, afhankelijk per land, tussen 15 en 20 uur mogelijk. De exacte tijd vind je ook op het huurcontract. Denk eraan dat wanneer je voor 16 uur het huis in wilt er altijd een bepaalde tijd voor inspectie nodig is. Op de vertrekdag moet je het huis schoon achterlaten, tenzij anders aangegeven. De sleuteloverdracht op de vertrekdag vindt op zijn laatst plaats om 10 uur.
wat gebeurt er als ik later aankom of in de file heb gestaan?
Wij adviseren je contact met ons op te nemen wanneer je vroeger dan 15 uur of later dan 19 uur aan wenst te komen. Je kunt er niet zonder meer vanuit gaan dat je toegang tot het vakantiehuis hebt als je vroeger of later dan de standaardtijden aankomt. Sta je in de file, bel dan de huiseigenaar of de sleutelpersoon op om te vertellen dat je later bent. De contactgegevens staan in de reispapieren.
wat moet ik doen als ik bij aankomst ergens ontevreden over ben?
Het kan voorkomen, dat iets niet helemaal naar wens verloopt.
Als je bij aankomst in het vakantiehuis klachten of gebreken constateert, moet je dit binnen 72 uur aan de huiseigenaar of diens contactpersoon melden. De klacht kan niet per e-mail ingediend worden, maar moet telefonisch ofwel persoonlijk bij de huiseigenaar (of diens contactpersoon) gemeld worden.
Klachten over de schoonmaak moeten direct na aankomst kenbaar gemaakt worden. De huiseigenaar moet de kans krijgen je klacht binnen een redelijke termijn passend op te lossen. Gebeurt dit niet dan moet je het servicenummer bellen die op het huurcontract wordt vermeld. Lees ook de belangrijke informatie hierover in je reispapieren.
Ga nooit weg uit het huis zonder de klacht te melden. Dan vervalt - in de meeste gevallen - je recht op schadevergoeding. Een eventuele restitutie op de huurprijs kan alleen worden verleend indien als onze partners tijdig op de hoogte zijn gebracht van de klacht en deze niet naar tevredenheid kan worden opgelost.
Als het probleem zeer urgent is en je niet in de woning kunt blijven zullen onze partners je een passend alternatief vakantiehuis bieden.
Vergeet bij het melden van de klacht niet de naam van de medewerker te noteren die je heeft geholpen. Dit hebben onze partners nodig als bewijs dat je daadwerkelijk hebt gebeld. Als huurder wordt je geacht te vermijden dat eventuele schade of defecten verslechteren en zult proberen om het mogelijke financiële verlies voor zowel onze partners als de huiseigenaar te beperken.
Je moet als huurder onze partners de gelegenheid geven de klacht binnen een redelijke termijn op te lossen en/of de schade te herstellen. Een vroegtijdig vertrek zonder onze partners daarvan op de hoogte te hebben gebracht, vrijwaart onze partners van elke acceptatie van een klacht of elke vorm van restitutie. Dit ligt ten grondslag aan het feit dat de huurder het op deze manier onze partners onmogelijk heeft gemaakt om hulp aan te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een schadevergoeding of overplaatsing naar een alternatieve vakantiewoning.
Een eventuele restitutie geldt alleen voor directe financiële schade. Voor indirecte financiële schade, (gevolg schade) of immateriële schade, kunnen noch onze partners als de huiseigenaar verantwoordelijk worden gesteld.
Als de klacht ter plaatse niet naar tevredenheid wordt opgelost, moet je uiterlijk binnen 14 dagen na vertrekdatum een schriftelijke en gemotiveerde klacht indienen bij ons. Je kunt hiervoor ons online klachtenformulier invullen.
Alles wat je weten moet over het linnenpakket
wat zijn de mogelijkheden met betrekking tot bedlinnen?
• Bedlinnen is inclusief
• Bedlinnen is een verplicht bijkomende kost
• Bedlinnen is een optioneel bijkomende kost
• Bedlinnen is niet aanwezig
wat betekent bedlinnen is inclusief?
• Waar zie ik dit?
Je vindt deze informatie in het Kostenoverzicht als ′Linnengoed - Gratis′. Dit kan ook ′Bedlinnen + handdoek - Gratis′ zijn, in dat geval bevat het linnenpakket ook handdoeken.
• Wat kan ik verwachten?
Je krijgt voor het aantal personen dat je hebt opgegeven als reisgezelschap het linnenpakket ter plaatse van de huiseigenaar. Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht.
wat betekent bedlinnen is een bijkomende kost?
• Waar zie ik dit?
Je vindt deze informatie in het Kostenoverzicht als ′Linnengoed - Per pakket/persoon XX EUR′. Dit kan ook ′Bedlinnen + handdoek - Per pakket/persoon XX EUR′ zijn, in dat geval bevat het linnenpakket ook handdoeken.
• Wat kan ik verwachten?
Je bent verplicht voor het aantal personen dat je hebt opgegeven als reisgezelschap het linnenpakket ter plaatse te betalen aan de huiseigenaar, onafhankelijk of je er gebruik van maakt.
wat betekent bedlinnen is een optioneel bijkomende kost?
• Waar zie ik dit?
Je vindt deze informatie in het Kostenoverzicht als ′Linnengoed - Per pakket/persoon XX EUR′, onder het kopje ′Bij te bestellen′. Hierbij kun je er voor kiezen bedlinnen te huren, tegen betaling. Dit kan ook ′Bedlinnen + handdoek - Per pakket/persoon XX EUR′ zijn, in dat geval bevat het (optionele) linnenpakket ook handdoeken.
• Wat kan ik verwachten?
Mits je van tevoren aan ons doorgeeft dat je gebruik wilt maken van deze optie (via het Serviceformulier), dan wordt dit op tijd doorgegeven aan de huiseigenaar. De kosten dienen ter plaatse aan de huiseigenaar voldaan te worden.
wat betekent het als er geen bedlinnen aanwezig is?
• Waar zie ik dit?
Je vindt dan geen vermelding van de mogelijkheid in het Kostenoverzicht vermeld staan.
• Wat kan ik verwachten?
Neem in dit geval zelf bedlinnen en handdoeken mee, uitgaande van de gegevens op de website over de slaapkamerindeling waarin de 1-persoonsbedden en 2-persoonsbedden staan vermeld.
Alles wat je weten moet over de eindschoonmaak
wat zijn de mogelijkheden met betrekking tot de eindschoonmaak?
• eindschoonmaak is inclusief
• eindschoonmaak is een verplicht bijkomende kost
• eindschoonmaak is een optioneel bijkomende kost
• eindschoonmaak uitbesteden niet mogelijk
wat betekent eindschoonmaak is inclusief?
Waar zie ik dit staan?
Je vindt deze informatie in het Kostenoverzicht als ′Eindschoonmaak - Gratis′
Wat kan ik verwachten?
Je wordt geacht het vakantiehuis als volgt achter te laten:
• De woning dient ′bezemschoon′ en opgeruimd te zijn
• De koelkast dient leeg te zijn en dient op stand 1 gezet te worden; afwasmachine dient leeggehaald te zijn en uitgezet te worden
• Geen etensresten/ flessen/ blikjes achterlaten; afval dient in de betreffende afvalcontainer gedeponeerd te worden
• Linnenpakketten moet je van de bedden verwijderen en in de hal te deponeren (tenzij ter plaatse anders wordt vermeld)
• Het tuinmeubilair (indien aanwezig) dient weer op dezelfde plaats teruggezet worden als bij aankomst
Als het huis niet in nette staat wordt achtergelaten, is de huiseigenaar gerechtigd extra kosten in rekening te brengen.
wat betekent eindschoonmaak is een verplicht bijkomende kost?
Waar zie ik dit?
Je vindt deze informatie in het Kostenoverzicht als ′Eindschoonmaak - Per stuk/verblijf XX EUR′
Wat kan ik verwachten?
U bent verplicht de eindschoonmaak ter plaatse te betalen.
U dient het vakantiehuis als volgt achter te laten:
• De woning dient ′bezemschoon′ en opgeruimd te zijn
• De koelkast dient leeg te zijn en dient op stand 1 gezet te worden; afwasmachine dient leeggehaald te zijn en uitgezet te worden
• Geen etensresten/ flessen/ blikjes achterlaten; afval dient in de betreffende afvalcontainer gedeponeerd te worden
• Linnenpakketten dient u van de bedden te verwijderen en in de hal te deponeren (tenzij ter plaatse anders wordt vermeld)
• Het tuinmeubilair (indien aanwezig) dient weer op dezelfde plaats teruggezet worden als bij aankomst
Indien het huis niet in nette staat wordt achtergelaten, is de huiseigenaar gerechtigd extra kosten in rekening te brengen.
wat betekent eindschoonmaak is een optioneel bijkomende kost?
Waar zie ik dit?
U vindt deze informatie in het Kostenoverzicht als ′Eindschoonmaak - Per stuk/verblijf XX EUR′ onder het kopje ′Bij te bestellen′.
Wat kan ik verwachten?
Je kunt via het Serviceformulier aangeven of je de eindschoonmaak wilt betalen, of zelf het huis wilt schoonmaken.
Wanneer je ervoor kiest de schoonmaak zelf uit te voeren bij vertrek uit het vakantiehuis, willen wij u er op attenderen dat je het huis (en tuin) in zijn geheel dient te reinigen. Hierbij kun je denken aan vloeren, ramen, vaat, open haard, bbq etc. en uiteraard alle vertrekken in het vakantiehuis. Daarnaast dient al het afval zoals etensresten en huisvuil verwijderd te zijn, zodat wij het huis direct aan onze volgende gasten kunnen leveren. Denkt u er ook aan om alle apparatuur en de verwarming uit te schakelen.
Indien de eindschoonmaak niet of niet volledig is uitgevoerd, is de huiseigenaar gerechtigd de extra kosten in rekening te brengen.
Als je ervoor kiest een eindschoonmaak te betalen dan dien je het vakantiehuis als volgt achter te laten:
• De woning dient ′bezemschoon′ en opgeruimd te zijn
• De koelkast dient leeg te zijn en dient op stand 1 gezet te worden; afwasmachine dient leeggehaald te zijn en uitgezet te worden
• Geen etensresten/ flessen/ blikjes achterlaten; afval dient in de betreffende afvalcontainer gedeponeerd te worden
• Linnenpakketten van de bedden verwijderen en in de hal deponeren (tenzij ter plaatse anders wordt vermeld)
• Het tuinmeubilair (indien aanwezig) dient weer op dezelfde plaats teruggezet worden als bij aankomst
Indien het huis niet in nette staat wordt achtergelaten, is de huiseigenaar gerechtigd extra kosten in rekening te brengen.
eindschoonmaak uitbesteden niet mogelijk?
Waar zie ik dit?
Je vindt in dit geval geen informatie in het Kostenoverzicht over een eindschoonmaak terug.
Wat kan ik verwachten?
Er is geen optie om tegen betaling de eindschoonmaak te laten doen; Je moet het vakantiehuis (en tuin) in zijn geheel reinigen. Hierbij moet je denken aan vloeren, ramen, vaat, open haard, bbq etc. en uiteraard alle vertrekken in het vakantiehuis. Daarnaast dient al het afval zoals etensresten en huisvuil verwijderd te zijn, zodat wij het huis direct aan volgende gasten kunnen leveren. Denk er ook aan om alle apparatuur en de verwarming uit te schakelen.
Alles wat je weten moet over je reisdocumenten
huurcontract
Je Huurcontract is het bewijs van je boeking bij DogsIncluded. Neem dit uitgeprint mee op vakantie, zodat je het kan laten zien bij het ophalen van de sleutel.
Het adres op het Huurcontract is het adres van het vakantiehuis. Echter kan het zijn dat de sleutel op ander adres op te halen is. Dat adres vind je dan in de Routebeschrijving / Sleuteladres.
aankomstformulier
Stuur op tijd (bij voorkeur uiterlijk 3 weken voor aankomst) het Aankomstformulier naar het vermeldde e-mailadres om door te geven wanneer je de sleutel ophaalt.
Je wordt verwacht aan te komen tussen 16:00 en 18:00 lokale tijd. In de Routebeschrijving staat eventueel hierop een aanvulling vermeld. Eerder, of later, aankomen bij het huis kan door ons worden voorgelegd aan de huiseigenaar, neem dan contact met ons op.
Stap 1: Vul je exacte aankomsttijd in in de velden op je Boekingspagina en druk op Opslaan.
Achter de link genaamd Aankomstformulier staan nu je ingevulde gegevens en het adres van de contactpersoon voor het afspreken van je aankomsttijd. Staat hier een e-mailadres bij van de huiseigenaar of het sleuteladres:
Stap 2: Sla de PDF op je computer op, en voeg het toe aan een nieuwe e-mail gericht aan het e-mail adres op het formulier.
Stap 3: Vermeld in de e-mail welke van de services je eventueel bij wenst te bestellen.
Staat hier geen e-mailadres bij van de huiseigenaar of het sleuteladres:
Stap 2: Print het document uit en vul er eventueel in wat je wilt bijbestellen.
Stap 3: Stuur dit per post naar het contactadres.
Het adres op het Aankomstformulier is het adres van de eigenaar. Dit kan een ander adres zijn dan waar je de sleutel op haalt. Het sleuteladres vind je op de Routebeschrijving / Sleuteladres
routebeschrijving/sleuteladres
Neem altijd een uitgeprinte versie van de Routebeschrijving mee op reis, ook als je je navigatie gebruikt. Hier staan namelijk het telefoonnummer van het sleuteladres op en het nummer van de hotline (voor het geval er problemen ter plaatse zijn).
De routebeschrijving naar het vakantiehuis is soms in het Duits. Vind je dit niet duidelijk? Dan kun je het sleuteladres opzoeken in Google Maps of bij de ANWB routeplanner of ons vragen of er een beschrijving in het Engels beschikbaar is.
Het adres op de Routebeschrijving / Sleuteladres is het adres waar je de sleutel ophaalt. Dit kan een ander adres zijn dan het vakantiehuis. Het adres van het vakantiehuis vind je op het Huurcontract.
Staat er bij het sleuteladres geen adres, of alleen een naam en telefoonnummer, dan is het adres van het vakantiehuis ook de locatie waar je de sleutel ophaalt. Het adres van het vakantiehuis vind je op het Huurcontract.
additionele belangrijke informatie
Er zitten een paar belanrijke bijlages bij je reispapieren over hoe je om moet gaan met ontevredenheid of klachten. Lees dit goed door - we sturen het niet voor niets mee - en neem de servicenummers mee om contact op te nemen in geval van nood of als je ergens ontevreden over bent.